Burn-out bij zelfstandig ondernemers: Onmogelijk? Of taboe?

Delen mag!

Ellen had last van slecht slapen, paniekaanvallen en een hoofd dat niet stopte met denken. Ze is zelfstandig ondernemer en dus geen tijd om stil te zitten. Echter, het ging niet meer… Ze raakte burn-out. Hoe moet je dan verder?

Burn-out raken van iets dat je graag wilt en heel leuk vindt, kan dat?

Ja dat kan. Het overkwam Ellen, zelfstandig ondernemer. Ze raakte burn-out tijdens het opbouwen van haar eigen bedrijf. En ze is niet de enige. Als ondernemer zijn er veel dingen te doen en ben je nooit klaar. Te veel ballen moeten tegelijk in de lucht gehouden worden. Je wilt je schouders eronder zetten en doorgaan, vanuit plezier en verantwoordelijkheidsgevoel. En dan is er vaak ook nog je gezin en je partner. Zelfstandig ondernemer zijn en in een burn-out terecht komen: opeens staat je leven op zijn kop en is de toekomst onzeker. Hoe moet je dan verder?

Ellen: “Toen ik uiteindelijk toegaf dat het toch echt niet zo goed met mij ging (slecht slapen, paniekaanvallen, mijn hoofd dat niet stopte met denken) gaf de huisarts mij het advies om gesprekken aan te gaan met een specialist. In eerste instantie stond ik hier wat sceptisch tegenover. Ik had geen zin om op een ‘divan’ te liggen en mijn verhaal te doen. Via internet vond ik De Piekerspecialist, psycholoog en wandelcoach, met kennis van stress en burn-out. Lekker buiten zijn, al wandelend praten. Ja, zo wilde ik wel een stap verder komen.”

Acceptatie
“Tijdens de eerste paar gesprekken leerde ik te accepteren dat ik toch echt een burn-out had. Dat lijkt eenvoudig maar is het niet. Accepteren is een heel proces. Aan mezelf toegeven dat het op deze manier niet verder kon. Dat voelde als falen. Terwijl ik liever sterk ben, me verantwoordelijk voel en doorga. Mijn kracht werd mijn valkuil.”

De energiebalans herstellen
“In het coachen zijn we gaan kijken wat mij in beslag nam, wat mij zoveel energie kostte waardoor ik mezelf was vergeten. Vervolgens zijn we samen gaan zoeken naar hoe ik de balans kon herstellen en wat daarvoor nodig was.”

Boom
Tussen de bomen
“Om de paar weken spraken we af en maakten dan een wandeling van 1,5 uur. Tijdens onze laatste wandeling kreeg ik de opdracht tussen twee bomen te gaan staan op de plek waar ik me nu bevond. De ene boom was het startpunt van de burn-out de andere boom het eindpunt. Ik ben er nog niet, wandel voorzichtig zonder Agnes verder, maar nu met een rugzakje vol inzichten, ideeën, tips, beelden en voorzichtig vertrouwen.”

Zoektocht en metaforen
Ellen: “Ik heb het wandelcoachtraject als een intensieve, maar zeker ook ontspannen zoektocht ervaren. Agnes kan goed luisteren, samenvatten en ideeën aanreiken. Ze stelt zich hierin heel bescheiden op, maar wat ze zegt is raak. Vaak zochten we naar beelden in de natuur die mij konden helpen om de situatie waarin ik me toen bevond te visualiseren. Na een wandeling stuurde Agnes me nog een uitgebreide mail met daarin aangestipt wat was besproken, suggesties voor oefeningen of aanvullende informatie. Dat was heel fijn om na te kunnen lezen.”

Aanrader
“Als je behoefte hebt aan een luisterend professioneel oor, al wandelend in de natuur, is Agnes echt een aanrader. Het enige wat je hoeft in te brengen is je openheid en een paar goede wandelschoenen!”

 

Mensen raken niet in een burn-out omdat ze zwak zijn,
maar omdat ze veel te lang sterk waren…

 

Burn-out bij ondernemers: (Her)ken de specifieke valkuilen:

 
1- Groot verantwoordelijkheidsgevoel. Alle zorgen en problemen liggen op de schouders van de ondernemer en laat hem/haar nooit helemaal los. Als ondernemer ‘ben je je bedrijf’, dus als er wat gebeurt, voelt de ondernemer zich geraakt in zijn onvermogen.

2- Het werk niet los kunnen laten. Vaak lopen werk en privétijd door elkaar. Van beide kanten ‘moet’ er veel gebeuren. Liefst zo efficiënt en snel mogelijk. Toch is het belangrijk om regelmatig het werk mentaal en fysiek los te laten. Even een middag iets heel anders gaan doen: doorbreek het gevoel van ‘altijd maar door te moeten’. Het is belangrijk om vrije tijd in te plannen en af te bakenen. Geef het prioriteit, het is geen verspilling van tijd. Integendeel, het werkt bevorderend voor mentaal en fysiek herstel.

3- Te lang doorgaan. ‘Van hardwerken krijg je niets’. ‘Gewoon doorgaan’. ‘Altijd voor anderen klaarstaan’. ‘Het werk moet af’. Het zijn zomaar wat opvattingen die voortvloeien uit normen en waarden van vroeger, maar die nu belemmerend zijn om rustiger aan te doen, of zelfs maar de lichamelijke signalen op te merken die met stress gepaard gaan. Te lang doorgaan leidt tot chronische stress. (H)erken jouw belemmerende opvattingen en leefregels. Probeer er milder mee om te gaan. Van zo nu en dan hardwerken krijg je niets. Wel als je altijd in deze ‘hardwerken’-modus zit.

4- Niet efficiënt werken. Te veel tijd besteden aan sommige (onnodige) taken. Je focus vermindert en de balans tussen wat belangrijk en onbelangrijk is vervaagt. En… stress neemt toe. Wat zijn de kerntaken? Focus op die kerntaken. Focus op waar jij goed in bent, daar ligt jouw kracht. Bekijk welke zaken je kunt uitbesteden. Wat heb jij nodig om focus te houden? Wanneer lukt het je gemakkelijker?

5- Pleasegedrag en moeilijk ‘Nee’ kunnen zeggen. Een te sterke klantgerichte houding kan tot te hard werken leiden om maar alles voor de klant te willen doen, of om te voorkomen dat er negatieve berichten over je bedrijf rond zouden kunnen gaan. Echter, je eigen grenzen worden overschreden, je maakt te lange werkdagen en er ‘moet’ te veel van jezelf. (H)erken je onderliggende redenen waarom je doet wat je doet. Wat wil jij? Wat is belangrijk voor jouw bedrijf? Wanneer is het goed genoeg?

Vooral jonge ondernemers zijn relatief gevoelig voor burn-out

 

Hoe voorkom je als ondernemer een burn-out?

 
Wees je bewust van:
-wat je wilt en wat je van jezelf moet.
-waar jouw energie weglekt en waar je energie van krijgt.
-waar jouw kracht en kwaliteiten liggen.
-dat je niet alles zelf hoeft op te lossen. Durf te vragen. Bekijk wat je kunt uitbesteden.
-jouw valkuilen (zie hierboven).
-dat ontspanning belangrijk is om op te laden. Plan bewust vrije tijd in.

 

Ervaar jij stress en burn-out klachten?

Bij herstel van burn-out en chronische stress klachten is een wandelcoachtraject heel heilzaam. De natuur en beweging brengen rust en ontspanning voor je hoofd en je lichaam. Je wordt je meer bewust van je fysieke stress signalen en leert er eerder op anticiperen. Inzicht in het ontstaan van de burn-out klachten en (stress) factoren die bijdragen aan de instandhouding ervan vormen de ingang om anders met stress en hoge (werk)druk om te gaan.
Ieder mens is uniek, elk traject is anders en op maat. Samen ontdekken we wat jij en jouw lichaam nodig hebben. Hoe jij goed voor jezelf kunt zorgen, jouw grenzen kunt herkennen en kan (durven) aangeven. Jij en jouw situatie op weg naar herstel van gezondheid staan centraal in het ‘BURN-UIT’ wandelcoachtraject van de Piekerspecialist.
En, niet onbelangrijk: voor zelfstandigen is coaching vaak aftrekbaar van de belasting.
 
Last van burn-out? Kom dan letterlijk en figuurlijk in beweging!
Wellicht is het BURN-‘UIT’- wandelcoachtraject iets voor jou?
Naast elkaar lopen praat zoveel makkelijker dan tegenover elkaar zitten.
Wil je meer informatie over wat wandelcoaching is?
Klik voor meer informatie of een gratis intake gesprek.
En neem gerust contact met me op.
Of meld je aan voor mijn nieuwsbrief: De Piekerspecialist Post

Last van veel piekeren? De Piekerspecialist begeleidt je naar rust in hoofd en lijf.

burn-out

Verstrikt raken in herhalende en sombere piekergedachten en overtuigingen werkt verstikkend en uitputtend. Het vergroot de kans op stressklachten en burn-out.

 

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.