Onzeker voelen bij daten? Wat te doen?

Delen mag!

Ria (57) is een zelfstandige vrouw en leeft alleen. Ze wil graag een relatie. Iemand om haar leven mee te delen. Ze is op zoek, maar het daten wil niet zo. Ze is erg gericht op de ander en verliest zichzelf in het contact. Ze vindt het moeilijk om bij het daten bij zichzelf te blijven. Ze wil ontdekken wat haar tegenhoudt en hoe ze dit kan aanpakken.

Ria

 
De ander lijkt mooier, slimmer en succesvoller en jij voelt je lang niet zo bijzonder. Voel jij je ook zo onzeker bij het daten? Ben je bang om afgewezen te worden? En heb je ook zo’n last van al die piekergedachten die dan in je hoofd rond tuimelen en je uit je slaap houden?
Lees het verhaal van Ria (57) en hoe het haar lukte, na ons coachtraject van maar 6 afspraken, om vanuit rust en vol zelfvertrouwen zichzelf te blijven tijdens een volgende date.

Op zoek naar een partner

Ria: Een half jaar geleden dacht ik eraan toe te zijn om weer een nieuwe partner te gaan vinden. Ik was er helemaal klaar voor en had op dat moment nog genoeg zelfvertrouwen! Dacht ik! En vol goede moed ontmoette ik dan ook enkele gegadigden.

Echter, ik merkte aan mezelf dat ik heel onzeker was tijdens de ontmoetingen. De ander leek succesvoller, had meer ervaring in de liefde dan ik en was vooral slimmer en geslaagder. Althans in mijn beleving dan! Dit soort gedachten tuimelden door mijn hoofd. Tijdens de ontmoetingen merkte ik ook nog dat ik vooral erg bang was om afgewezen te worden. Daarnaast had ik ook last van stress op mijn werk en was ik regelmatig geïrriteerd door mijn collega’s. Over deze periode kan ik alleen maar zeggen dat ik erg aan het piekeren geslagen was en dat ik slecht sliep.

Behoefte aan praten

En toen vond ik, tijdens het opruimen thuis, een folder van een wandelcoach, die ik eerder eens ergens vandaan meegenomen had. Die wandelcoach bleek Agnes, de Piekerspecialist, te zijn. Ik had intussen erg de behoefte gekregen om te praten over mijn onzekerheid en alle negatieve gedachten die ik had. Ik besloot om Agnes te bellen en met haar te gaan wandelen. Omdat ik een fervent wandelaar ben sprak mij het praten over mijn problemen in combinatie met wandelen in de natuur erg aan.

Verhelderend

Praten en wandelen met Agnes bleek zeer verhelderend voor mij te zijn. Zij heeft mij vooral ook nieuwe inzichten gegeven. Agnes weet op een mooie (niet zweverige) manier de natuur te verbinden met het issue waarover op dat moment gesproken wordt. Zo vergeleek zij mijn (vaak negatieve) gedachten over mezelf met een veld vol met grassprieten. Elke spriet is maar een gedachte en is niet per definitie een waarheid. Je kan zomaar andere grassprieten plukken met hele andere (meer positieve) gedachten. Door meer positieve gedachten kun je je eigen gevoel beïnvloeden. Op deze manier hielp Agnes mij om beter te relativeren.

Dichter bij mijn gevoel

Om dichter bij mijn gevoel te komen deed Agnes meditatie oefeningen met mij tijdens de wandelingen waarbij geluiden en de wind een grote rol speelden. Normaal gesproken speelt zich veel af in mijn hoofd. Maar Agnes leerde mij om mijn gevoelens echt te voelen en ze te omarmen. En zo kwam ik meer en meer uit mijn hoofd. Er viel zelfs veel te beleven met al die emoties.

5xG: Gebeurtenis, Gedachte, Gevoel, Gedrag, Gevolg

Ze liet mij ook kennis maken met het 5-G schema. Denken aan een Gebeurtenis. Welke (belemmerende) Gedachte heb ik daarbij? Wat voel ik hier dan bij? Welk Gedrag vloeit hieruit voort? En wat is dan het Gevolg. Is dit zoals ik het wil? Dit maakte me meer bewust hoe ik geneigd ben op situaties te reageren en gaf ingangen hoe ik anders met een situatie om kan gaan: vanuit een ander mindset, een andere gedachte, een ander houding ten aanzien van de situatie. Dat was heel helpend.

Hoog sensitief

Ik ben een (hoog) sensitieve vrouw en wat voor mij ook erg geholpen heeft, is het idee dat er heel veel gevoelens bestaan die allemaal benoemd kunnen worden. Samen met Agnes heb ik gekeken naar een groot arsenaal aan gevoelens die een naam hebben. Als ik nu een gevoel wil omschrijven lukt mij dat gemakkelijker omdat ik meer namen ken. Daardoor herken en erken ik de gevoelens beter, waardoor ze me uiteindelijk minder belemmeren. De gevoelens mogen er gewoon zijn.

Zelfcompassie

Agnes weet vanuit verschillende invalshoeken in te gaan op de issues waarmee ik naar de sessies kwam. We hebben gepraat over de verschillende ‘ikken’ die bij mij in de autobus zitten. Daarnaast leerde ze mij om met meer compassie naar mezelf te kijken.
Mijn (vaak negatieve) gedachten zijn maar gedachten. Door milder te zijn naar mezelf leer ik om mijn gedachten om te zetten naar positieve geluiden in mijn hoofd. Het 5-G schema hielp mij hierbij. Een heleboel gevoelens hebben we besproken en blijken ook benoemd te kunnen worden.

Mijn innerlijke vriend

Mijn innerlijke Criticus kende ik maar al te goed. Agnes leerde mij ook kennis te maken met mijn innerlijke Vriend. De vriend die mij door en door kent. Die mij zeer goed gezind is en mij goed kan helpen als ik het even niet meer zo goed weet of wanneer ik toch weer erg van streek ben en er niet uit kom. Van mijn innerlijke Vriend mag ik fouten maken, mag ik voelen wat ik voel, hoef ik niet alles te weten. Mag ik om hulp vragen als ik er even niet uitkom.
De grote vraag is nu of deze Vriend wat vaker vooraan in mijn bus met ikken mag zitten. En wat mij betreft mag dat zeker en juist heel graag!

Assertiever mijn wensen aangeven

Door mezelf serieus te richten op mijn gevoelens/ emoties en ze hardop te benoemen ben ik nu beter in staat om mijn wensen kenbaar te maken. Ik heb van Agnes geleerd om op die manier assertiever naar mijn omgeving te zijn. Dit laatste is zeer bruikbaar met name binnen mijn werk heb ik gemerkt.

De natuur helpt een handje!

BrugAgnes betrekt tijdens de wandelingen vaak de natuur erbij. De meditaties waarbij omgevingsgeluiden, het voelen van je hele lichaam en het voelen van de wind een duidelijke plek kreeg. En de associaties in de natuur zoals de wolken in de lucht. Die is associeerde met duidelijk zichtbaar durven zijn, maar niet prominent aanwezig. Gezien mogen worden, zonder je op te dringen.
En de associatie van de brug bij het water is me erg bijgebleven. Het symboliseerde voor mij het vredige, rustige gevoel dat ik op dat moment had. Een heel fijn, rustig gevoel vanuit zelfvertrouwen. ‘Ik ben helemaal goed zoals ik ben. Het komt goed. Er is iemand die op mij wacht’.

Extra informatie: de mail als helpend handje

Daarnaast werkte het zeer verhelderend dat ik na een wandelsessie steeds een mail kreeg met diverse interessante artikelen met betrekking. tot de inhoud van onze wandelsessies. Heel fijn om nog eens rustig na te lezen. Aan de hand van de inhoud van de sessie en de inhoud van de artikelen lukte het mij om steeds mooie samenvattingen te schrijven in het rode boekje “Notes en quotes” die ik van Agnes had gekregen.

Meer zelfacceptatie en zelfvertrouwen

Ik ben erg dankbaar voor alle fijne wandelingen, de zorg en de aandacht die ik van Agnes kreeg. Haar verschillende invalshoeken waarmee ze mij kennis liet maken. Haar mildheid, haar vriendelijkheid en wijsheid hebben ervoor gezorgd dat ik rustiger ben en beter in staat ben om mezelf meer te accepteren en dichter bij mezelf en mijn gevoel te blijven. En…..vooral op mijn gevoel te leren vertrouwen!
En zoals Agnes zelf zegt: “Het leerproces gaat in kleine stapjes”.
Het is dus niet erg om fouten te maken. En dit laatste is voor mij heel belangrijk. Niet alleen mijn gevoelens omarmen maar ook mijn fouten omarmen en weten dat ik het altijd weer opnieuw kan en mag proberen…..

Nieuwe date!

En pas geleden had ik weer een date. Ik merkte aan mezelf hoe rustig ik bleef en hoe ik met zelfvertrouwen mezelf wist te presenteren. Een erg fijn gevoel…..

 

Last van piekeren?
Wellicht is het anti-pieker-wandelcoachtraject’ iets voor jou?
Kijk voor meer informatie of een gratis intake gesprek.
Neem gerust contact met me op.
Wil je weten wat wandelen met de Piekerspecialist jou nog meer op kan opleveren?
Wil je weten wat wandelcoaching is?

 

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.