Piekeren over je werk? Piekeren werkt niet!

Delen mag!

Charlotte had last van slecht slapen, vermoeidheid en vergeetachtigheid, was niet happy op haar werk en wilde een serieuze verandering van loopbaan onderzoeken.

Ontevredenheid op het werk leidt vaak tot veel piekeren over het werk, en vaak tot verminderde productiviteit en effectiviteit op het werk. Een vicieuze cirkel. Hoe moet je dan verder?

 

Piekeren over je werk

Je fijn voelen op je werkplek draagt bij aan je welzijn en je gezondheid. Mensen die zich gezonder voelen, zijn gelukkiger. Echter, volgens het CBS is 1 op de 4 werknemers niet tevreden over zijn werk. Dat is jammer, want een groot deel van ons leven brengen we door op ons werk. Ontevredenheid over je werk leidt vaak tot veel piekeren over je werk, wat niet stopt als je thuis bent en juist de kop op steekt als je naar bed gaat. Piekeren leidt zo tot stress en slaapproblemen, en vaak uiteindelijk ook tot verminderde productiviteit en effectiviteit op het werk. Een vicieuze cirkel. Hoe moet je dan verder?

Charlotte had last van slecht slapen, vermoeidheid en vergeetachtigheid, was niet happy op haar werk en wilde een serieuze verandering van loopbaan onderzoeken.Via de huisarts hoorde ze van de Piekerspecialist.

Charlotte: “Ik had twijfels of ik voor een loopbaantraject bij de Piekerspecialist wel op de juiste plek zou zijn, want loopbaanbegeleiding zag ik niet direct terug op de website. Echter, ik zocht een coach die mij op twee fronten kon begeleiden: om mijn energiebalans terug te vinden én om richting te geven aan het vervolg van mijn loopbaan. Bovendien sprak het wandelen me erg aan. Dus…. ik heb de wandelschoenen aangetrokken. Binnen een week gingen we al op pad.”
Boom Máximapark
“Ik was erg verrast door het effect van metaforen in de natuur. Die werkten veel beter dan ik had gedacht. Zo vroeg Agnes me zomaar een boom uit te kiezen en de kenmerken ervan te beschrijven. Ik koos een vrijstaande boom vlakbij een woning. Het was een grote sterke boom die met veel vertakkingen in een ronde vorm, wat in contrast stond met de achtergrond. ‘Wat zeggen de kenmerken over jou?’, vroeg ze me. ‘Structuur!’, zei ik spontaan. De vertakkingen weerspiegelen structuur. Ik ben iemand die structuur nodig heeft. Als het op mijn werk onduidelijk wordt, ga ik to-do-lijstjes maken om zo overzicht en structuur te krijgen. En dat de boom alleen staat, is geen toeval. Ik ben iemand die graag zelfstandig werkt, en zelf over zaken kan en wil beslissen. En zo ging het gesprek door op andere kenmerken. Agnes stelde goede vragen waardoor ik goed moest nadenken en meer zicht kreeg in wat voor mij belangrijk is in mijn werk. Vervolgens kreeg ik goede aansluitende opdrachten mee voor thuis. Ik heb meer zicht gekregen op ‘wie ik ben, wat ik kan, wat ik wil’. En waar en in welke mate het matcht tussen mij en mijn huidige werk.”

Welke factoren hebben invloed op werktevredenheid?

 

De meeste mensen waarderen een goed salaris. Maar… er is meer nodig om je tevreden te voelen op je werk. Uit onderzoek van Wilmar Schaufeli, hoogleraar arbeids- en organisatiepsychologie aan de Universiteit Utrecht, blijkt dat passend werk belangrijk is voor welzijn. Maar wat is dat, passend werk?
Werk is een manier waarmee mensen aan hun psychologische behoeften tegemoet kunnen komen, zoals behoefte aan:
-autonomie, dus de regie hebben over ons eigen gedrag.
-competentie, dus een gevoel van bekwaamheid.
-verbondenheid met anderen
Wie werk heeft dat daaraan voldoet, is gemotiveerder, blijer, fysiek fitter, geestelijk gezonder en productiever. Dit blijkt uit talloze onderzoeken. Welke factoren dragen hieraan bij?

 

Factoren die bijdragen aan werktevredenheid:

 

• Betekenisvol, gevarieerd en uitdagend werk. Een baan met betekenis heeft afwisselende en uitdagende taken en activiteiten. Bij werk dat te gemakkelijk voor je is, ga je je namelijk snel vervelen. Je voelt je betrokken bij het bedrijf en het grotere geheel. Het werk is van belang voor anderen of de maatschappij: het doet er toe wat je doet.

• Flexibiliteit en autonomie. Er is voldoende vrijheid om taken zelf in te vullen of in te plannen. En mogelijkheden om thuis te werken, werktijden te verleggen of parttime aan het werk te gaan, dragen bij aan een betere werk-privé balans en vermindert stress.

• Match tussen jou en werk. Het is van belang dat er een match is tussen wat je kunt en wat je doet, dus dat je niet overvraagd wordt. En dat jouw talenten en overtuigingen (dat wie jij in wezen bent, jouw identiteit) in je werk tot uitdrukking kunnen komen. Als je een creatief persoon bent, is het belangrijk dat daar ruimte voor is in je werk en niet dat je alleen maar saaie, dezelfde taken zit te doen.

• Ontwikkelingsmogelijkheden. Voor werknemers is het ook van belang dat er toekomstperspectief is, dat er mogelijkheden zijn tot ontwikkelen en zelfontplooiing. En, er wordt goede feedback gegeven om prestaties te kunnen verbeteren.

• Sfeer. Natuurlijk draagt een goede sfeer bij aan je prettig voelen. Een klik met collega’s en leidinggevenden. Een bedrijfscultuur die bij je past. Leuke mensen om je heen waar je je goed bij voelt, waarvan je erkenning, waardering, steun en begrip krijgt.

Hoe meer van bovenstaande factoren aanwezig zijn, hoe meer werkplezier je ervaart. Je doet waar je goed in bent, je werk sluit aan bij wat je belangrijk vindt, bij een bedrijf waar je in gelooft en met fijne collega’s.

Charlotte, wat heeft dit wandelcoachtraject jou opgeleverd?

Ik heb inzicht gekregen in mijn persoonlijke waarden, idealen en behoeften en dat deze niet aansluiten bij mijn huidige werk. Dat deze mismatch mij belemmert in het plezier in mijn werk, maar dat het niet ligt aan mijn inhoudelijke professionaliteit.

Ik ben zelfverzekerder geworden in mijn huidige werk, ook al vind ik het nog steeds niet leuk. Ik heb een grotere eigenwaarde verkregen ten aanzien van mijn werk. Ik kan nu beter samenwerken met mijn collega, die tevens mijn tegenpool is. Dit kost mij nu minder energie.
Ik voel geen ‘moeten’ meer voor anderen, wat me meer rust geeft in mezelf.
Ik heb nu een vrij duidelijke richting voor het vervolg van mijn nieuwe loopbaan, namelijk basisschool leerkracht! Ik ben nu mogelijkheden voor een overstap naar het basisonderwijs aan het onderzoeken en voorbereiden. Heel leuk, en ook spannend!

Hoe was je ervaring met de Piekerspecialist?

Ik ben heel positief over dit loopbaan wandelcoachtraject bij de Piekerspecialist. Agnes heeft een prettige persoonlijkheid, stelt goede en juiste vragen. Ik kreeg het gevoel dat ze me echt wilde en kon begrijpen. Ze motiveerde tot goed nadenken en om concreet aan het werk gaan. De coaching en de oefeningen waren vrij praktisch.
Ik vond het heel fijn om buiten en in beweging te zijn. Het geeft je meer lucht en werkt sneller ontspannend, zoals bij het aarden aan het begin van de wandeling. Vanuit rust en ontspanning ga je anders het gesprek in, met meer aandacht en focus. Ook verruimt het buiten zijn het denken in mogelijkheden en je creativiteit.

6 Tips om je beter te voelen op je werk

 

1. (H)erken je behoeftes. Wordt je bewust van je behoeften en neem ze serieus. Zet concrete, actieve stappen om tegemoet te komen aan jouw behoeften, wensen en verlangens. Direct en indirect draag dit bij tot fijner voelen en een betere gezondheid.

2. Geef je grenzen aan. Als je weet waar je behoefte aan hebt, wat voor jou belangrijk is, kun je dit naar je omgeving communiceren. Een (licht) gevoel van irritatie is vaak een signaal dat er iets niet gaat zoals je het zou willen. Wat zegt dit gevoel over jouw behoefte? Maak het bespreekbaar met collega’s of leidinggevende, zoek samen naar mogelijkheden. Het is niet erg als er niet meteen gehoor aan gegeven wordt. Belangrijker is dat je jezelf en je behoeften serieus neemt en niet onderhuids laat verder broeien.

3. Opgeruimde werkplek. Een opgeruimde werkplek en omgeving leidt minder af, en draagt bij aan een opgeruimd en helder hoofd. Het geeft je meer rust om je taken uit te voeren. Dit geldt ook voor een opgeruimd huis thuis.

4. Planning. Plan aan het begin van de dag tijd in om je planning voor vandaag door te nemen. Wat heeft prioriteit en wat niet? Plan tijd in voor onverwachte zaken. Plan bewust tijd- en rustmomenten in tussen de taken en afspraken door. Dit zijn momenten waarbij je even bij jezelf kunt nagaan hoe je je voelt en waar je op dat moment behoefte aan hebt.

5. Zorg goed voor jezelf. Rust, reinheid en regelmaat. Zorg dat je genoeg slaapt. Eet gezond. Drink voldoende. Neem voldoende rust en ontspanning. Creëer gezonde gewoontes. Loop in de pauze eens buiten een ommetje voor een frisse neus en een helder hoofd.

6. Focus op wat je wél kunt (in plaats van wat je niet goed doet). Zelfwaardering is een belangrijke voorwaarde voor een tevreden gevoel op je werk. Toch vergelijken mensen zich te vaak met anderen en focussen dan automatisch op wat ze niet (goed genoeg) kunnen, omdat een ander het beter lijkt te kunnen. Stop hiermee, en kies er bewust voor om je blik te richten op wat je wél gelukt is. Wat gaat jou gemakkelijk af? Wat waarderen anderen aan jou? Wat zijn jouw kwaliteiten? Schrijf elke dag iets op. Zo ontstaat er een hele lijst!

 

Samengevat: investeren in werktevredenheid en je fijn(er) voelen op je werkplek verbetert je gezondheid en geluksgevoel. Meer werkplezier betekent minder piekeren en daardoor minder stress-gerelateerde klachten. Door minder te piekeren hou je tijd en energie over. Meer werkplezier betekent ook meer intrinsieke motivatie en meer inzet wat leidt tot een verhoogde productiviteit en effectiviteit op het werk. Een positieve spiraal voor werknemer én werkgever!

Pieker jij over je werk?

Als je buiten je werk om te veel tijd kwijt bent met piekeren over je werk geeft dat onnodig spanning en lichamelijke klachten, zoals vermoeidheid en concentratieproblemen. Piekergedachten leiden tot mentale overbelasting en verstoren de balans tussen werk en privé.
Last van veel piekeren? De Piekerspecialist begeleidt je naar rust in hoofd en lijf.

Wil jij ook stappen zetten in je loopbaan?
Kom dan letterlijk en figuurlijk in beweging! De Piekerspecialist helpt je bij piekeren over je werk, vragen over je loopbaan, een andere baan, of een nieuwe invulling van je werk, ….
In de natuur ervaar je meer ruimte, meer creativiteit, kun je helderder denken en kom je sneller tot (zelf)inzicht. Naast elkaar lopen praat zoveel makkelijker dan tegenover elkaar zitten.
Wandelcoaching is een laagdrempelige en ontspannen manier om met elkaar in gesprek te gaan. En, niet onbelangrijk: werknemers kunnen de coaching vaak vergoed krijgen van de werkgever.

Wellicht is het ‘Piekeren werkt niet’- wandelcoachtraject iets voor jou?
Wil je meer informatie over wat wandelcoaching is?
En neem gerust contact met me op.
Of meldt je aan voor mijn nieuwsbrief: De Piekerspecialist Post

Vlinderhof Máximapark

 

Reacties kunnen niet achtergelaten worden op dit moment.