Navigatie Blog
Hoe maak je verbinding tussen je hoofd en hart.
Tips

Hoe maak je verbinding tussen je hoofd en hart?

Zit je vaak in je hoofd? 
Denk je veel en vaak na?  Over van alles en nog wat? 
Slaat het soms door naar piekeren, onzekerheid, twijfelen en besluiteloosheid? 

Hoe kom je dan weer uit je hoofd? 
Maak verbinding met je lichaam, is een vaak gehoord advies. 
Maar hoe maak je weer verbinding met je lijf? 
En hoe maak je eigenlijk verbinding met je hart? 

Van denken naar voelen, hoe doe je dat?

Als je je jezelf deze vraag stelt, heb je al een eerste stap gemaakt. Deze vraag is al een wens vanuit je hart. Een handreiking van je hart om contact te maken met je hoofd. Je hart heeft via je hoofd al gesproken. Mooi hè, als je je dat realiseert.

Je hart spreekt vaker dan je denkt. Maar je gedachtestromen kunnen heel gemakkelijk het ‘spreken’ van je hart overstemmen. De kunst is om te leren luisteren naar je hart. Opmerkzaam zijn voor de signalen die het hart afgeeft.

Om de signalen te kunnen opmerken is het nodig dat het hart zich kan openstellen. Het hart kan zich openen als het zich veilig voelt, als het zich gesteund wordt. Als het er mag zijn zoals het is, met alles wat zich aandient, met de warme gevoelens, met de pijnlijke gevoelens, met hartzeer.

Als je een houding aanneemt van een verzorgende ouder die een warm hart toedraag aan een kind, dan ontstaat er een open nieuwsgierige betrokken houding. Vanuit deze houding kun je je hart geruststellen. Alles mag. Alles is OK. Zowel angst, verdriet, machteloosheid, boosheid, als blijheid.

Korte oefening met 7 eenvoudige stappen:

Kies een moment en een rustige plek waar je ongeveer een kwartier niet gestoord wordt.

Stap 1: Gedachten buiten de deur

Visualiseer een omgeving waarin jij je veilig en vertrouwd voelt. Een omgeving die jou beschermt tegen allerlei gedachten zoals ‘Dit moet lukken nu. Ik moet niet zeuren. Ik moet het goed doen. Ik mag niet falen. Ik moet aardig zijn, enz..’. Deze gedachten laat je buiten de deur.

Open staan voor je hart, is je verstand uitschakelen. En misschien denk je ‘dat is moeilijk’. Realiseer je dat dat een gedachte is. Ook deze gedachte laat je buiten de deur. Zie dit ook zo voor je: je houdt de deuren gesloten voor gedachten. Je zegt tegen je gedachten dat je een kwartier nodig hebt. Daarna ben je er weer voor hen. Je sluit je even af van je gedachten.

Stap 2: Zorg voor een ontspannen houding

  1. Ga lekker zitten. Voeten naast elkaar. Sluit je ogen. Breng je aandacht naar binnen. Ga met je aandacht je lichaam langs. Voel hoe het op dit moment met je lijf is. Voel hoe je voeten contact maken met de grond. Voel hoe je billen contact maken met de stoel, en hoe je rug contact maakt met de rugleuning. (Je kunt dit ook staand doen: voel hoe je voeten contact maken met de aarde. Of liggend op bed doen: Voel hoe je lijf contact maakt met je bed).
    Met bewuste aandacht waarnemen wat je voelt in je lijf. Misschien voel je ergens ongemak of pijn. Of koude voeten. Dat is allemaal oké. Je hoeft er niets mee. Je merkt het op, en daarmee is het (h)erkent. Meer is niet nodig.
  2. Breng dan je aandacht naar je ademhaling. Voel hoe de lucht door je neus naar binnen en naar buiten stroomt. Merk op hoe je borstkas en buik meebewegen met elke in- en uitademing. Enkel gewaarworden, zonder mening zonder oordeel. Laat je meevoeren met het ritme van je ademhaling.
  3. Breng je aandacht naar je gezichtspieren. Zijn ze ontspannen, of aangespannen van inspanning van de oefening? Bij elke uitademing laat je spieren ontspannen. Je kaakspieren, de spieren rondom je mond, spieren rondom je ogen en rondom je oren Bij elke uitademing sta je jezelf toe steeds meer gezichtspieren te ontspannen. Zo verzachten je ogen en oren, waardoor je mild kunt kijken en luisteren.
  4. Laat ook de spieren in je schouder, nek, romp en buik ontspannen. Zo verzacht je je lichaam rondom je hart.

 

Stap 3: Verwelkom je hart

Heet jezelf welkom: ‘Hoi [eigen naam], wat fijn dat je er bent’. Heet je hart welkom met alles wat er is. Jouw lieve mooie gevoelige hart. Jouw prachtige krachtige hart. Het klopt voor jou.

Hoe ziet je hart eruit? Welk beeld verschijnt er?

Stap 4: Contact met je hart

Leg een hand op je hart. Voel met aandacht je hand contact maken met je hartstreek. Voel de warmte van je hand naar je hart stromen. Een beschermende hand die je hart omarmt.

Een toereikende hand naar je hart. Een hand die ruimte maakt voor de signalen van je hart.

 

Stel dan jezelf een vraag, bijvoorbeeld:

  • Lief hart, wat wil je me vertellen?
  • Welk verlangen is er in mijn hart dat ik nog wil vervullen?
  • Wat is mijn passie? Waar word ik echt blij van?

 

Het antwoord dient zich aan op zijn eigen wijze. Een signaal, een gevoel, een beeld, een gedachte. Vertrouw op wat komen gaat. Geef het de tijd en ruimte. Forceer niet. Misschien komt er onbewust een glimlach op je gezicht: dan heb je het antwoord. Dat wat je hart je ingeeft is doorgaans een beetje avontuurlijk. Je hart helpt je te groeien en ontwikkelen. Het weet wat jij nodig hebt.

Stap 5: Je hoofd erbij betrekken

Vervolgens haal je je hoofd erbij. Leg je andere hand op je hoofd. Ga met je aandacht naar je hoofd. Vraag je hoofd welke opties, mogelijkheden, keuzes je allemaal kunt maken om dat verlangen van je Hart te volgen en te realiseren. Je hoofd kan dit makkelijk en rationeel bedenken. Wanneer je één of enkele antwoorden hebt, neem je dat antwoord in mee terug naar je Hart. Dat doe je door je hand dat op je hoofd ligt nu naar je hart te brengen. Breng, met deze beweging, je aandacht naar je Hart.

Leg nu beide handen op je hart en ervaar wat het hoofd-antwoord doet met jouw passie, jouw wens, jouw verlangen. Wat neem je waar?

Stap 6: Je buik erbij halen

Verplaats dan je beide handen en je aandacht richting je buik. Stem af op je intuïtie en wat op dit moment daar aanwezig is. Wat heeft je buik te melden? Welke informatie komt tot je?

Mogelijk dat je al direct iets ‘weet’. Het kan ook zijn dat je lichaamstemperatuur licht stijgt, of je ademhaling dieper wordt of het voelt alsof je jezelf langzaam weer helemaal ‘heel’ voelt.

Vraag jezelf nu af wat het is dat je weet. Wat is goed voor jou? Ervaar in stilte wat hier gebeurt.

Stap 7: Hoofd – hart – buik op één lijn

Tot slot ga je met als deze informatie weer terug naar je hart. Verplaats je beide handen en je aandacht naar je hart. Maak een denkbeeldige lijn van je hoofd naar je hart naar je buik. Een verbindingslijn met wie jij diep vanbinnen bent. Nu komt alles samen. Dat wat je verlangt, hoe je dat kunt bereiken en wat dit voor jou betekent. Stel jezelf de vraag: Wat heb ik nu te doen?

Luister naar het antwoord.

Bepaal vervolgens heel concreet wat jouw eerste kleinste volgende stap gaat zijn op weg naar het bereiken van jouw wens of verlangen. Let op, je hoofd kan het ineens heel snel weer overnemen en gaan denken in ‘moeilijk, lukt toch niet’. Dit zijn gedachten vanuit angst.

Bedank je hoofd, hart en buik voor hun inzet en informatie.

Tip:

Het is een kwestie van deze vaardigheid vaker doen, zodat het je steeds gemakkelijker afgaat.

Doe deze oefening de komende week bewust elke dag. Zo wordt het een gewoonte om te zorgen voor je hart. Begin je hart te volgen in alledaagse momenten. Zo train je je intuïtie met kleine stapjes. Je zult gaandeweg bemerken dat je steeds beter gaat voelen en weten wat goed voor jou is.

 

Gedicht: Luisteren naar je hart

Luisteren is meer dan horen.
Luisteren is tijd durven verliezen.
Je hart laten uitpraten.
Geen oplossingen geven met je hoofd,
maar stapvoets met je hart op weg gaan.
Niet jouw hoofd-tempo opdringen,
maar het tempo van je hart volgen.
Niet jouw bedachte antwoord geven,
maar het hart het zijne laten vinden.
In het luisteren ervaart je hart,
dat je hoofd van hem houdt.
Wie durft te luisteren naar zijn hart,
voelt niet meer de dwang
om het hart te verlichten,
maar begint te geloven
dat het luisteren zelf al licht is.
In het luisteren zit de helende kracht.
Omarm je hart met alles wat daar aanwezig is.

U kunt deze blog delen op;

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Last van piekeren? De Piekerspecialist begeleidt je naar rust in je hoofd en lijf

Meer weten over minder piekeren?

Bekijk hier mijn aanbod

Vragen? Neem gerust contact met me op.

Gerelateerde blogs

Op deze website worden cookies gebruikt om ervoor te zorgen dat de website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze website, ga je er van uit dat je ermee instemt. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten