Navigatie Blog
keuze maken op gevoel
Kennisbank

Keuzes maken op gevoel: zo doe je dat!

‘Doe gewoon wat goed voelt’, het klinkt zo simpel maar het is vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Helemaal voor de denkers onder ons: de mensen die alle mogelijke gevolgen afwegen. Ieder voor én nadeel wordt zorgvuldig geanalyseerd. En zelfs na deze uitgebreide analyse blijft het in je hoofd rondspoken. Moet ik het nou wel of niet doen? Is het wel de juiste keuze? Wat als ik er straks spijt van heb…  Dit is niet alleen heel vermoeiend, maar kost ook nog eens flink wat tijd. Een glazen bol zou handig zijn, dat zou het leven een stuk makkelijker maken. Helaas bestaat dat niet, daarom ga ik je in deze blog laten zien hoe ook jij keuzes kan maken op basis van je gevoel.

Observeren van je gevoel

Toen ik zelf een lastige keuze moest maken over wel of niet stopzetten van een samenwerking, voelde ik al snel een onbestemd gevoel in mijn buik. Misschien was dit dan dat zogenaamde ‘onderbuikgevoel’ waar je iedereen altijd over hoort. Hoewel het gevoel niet zozeer in mijn onderbuik zat, maar juist iets hoger, in de buurt van mijn maagstreek. Het was een vervelend gevoel en normaal zou ik dit gevoel het liefst weg willen drukken, iets anders gaan doen wat soms de vorm krijgt van ‘als een kip zonder kop’ rondrennen.

Maar ik besloot het gevoel aandacht te geven. Dit gevoel was er namelijk niet voor niets, het probeerde mij iets te vertellen. Maar wat? De volgende dag was ik in gesprek met degene met wie ik zou gaan samenwerken, en toen voelde ik het ineens: dit wíl ik niet meer, ik wil niet verder samenwerken met deze persoon.

Het was een hele onverwachte ingeving en ik kon niet verklaren waar dit op gebaseerd was. Het was namelijk een aandig persoon. Mijn hoofd nam het natuurlijk razendsnel over. ‘Loop nou niet te hard van stapel, denk er nog even rustig over na, straks krijg je er spijt van. Wat je nu voelt is vast op angst gebaseerd en je weet dat angst een slechte raadgever is…’

keuze maken op gevoel

Wat is het verschil tussen angst en intuïtie?

Misschien is dat voor jou ook herkenbaar? Dat je niet zo goed weet wat nou écht je intuïtieve gevoel is en wat niet.

Intuïtie is een ingeving, je weet ineens iets. Je weet niet zo goed waar die gedachte, dat gevoel of gewoon het ‘weten’ ineens vandaan komt. Wanneer je een ingeving hebt gehad, probeert je hoofd het gelijk te verklaren. Het brein wilt namelijk alles snappen en kunnen verklaren. En zodra dit gebeurt, kan ook de angst ontstaan voor de mogelijke gevolgen van de beslissing, of de stappen die je bijvoorbeeld moet zetten.

Zelf kwam ik er bijvoorbeeld al snel achter, dat de angst die ik voelde, kwam uit het feit dat ik het spannend vond om dit gesprek aan te gaan met die persoon. Ik voelde dat ik écht niet meer verder wilde met de samenwerking, maar bij de gedachte aan de confrontatie, kwam de angst naar boven. Dat was namelijk een stukje buiten mijn comfortzone.

Je kan het verschil tussen angst en intuïtie herkennen aan het gevoel wat je hebt. Intuïtie voelt rustig, kalm en prettig aan. Het is duidelijk wat je moet doen en je voelt een vertrouwen om dat ook echt te gaan doen. Misschien is het spannend of helemaal nieuw wat je gaat doen, maar je voelt dat het goed gaat komen. Het gevoel ‘ik heb er zin in’ overheerst.

Angst aan de andere kant, voelt veel zwaarder en kan zich ook lichamelijk uiten in bijvoorbeeld zweten, trillen, buikpijn en paniek. Vaak gaat angst ook samen met gedachten als ‘wat als het niet lukt, wat als het de verkeerde keuze is?’.

Hoe maak ik een keuze op gevoel?

Wanneer je merkt dat je het lastig vindt om het onderscheid te maken tussen intuïtie en angst, zijn er eigenlijk twee dingen die je achtereenvolgens kan doen.

Iets wat heel goed werkt, is buiten gaan wandelen. Zonder afleidingen, geen telefoon, muziek of podcast. Maar gewoon even zijn met jezelf. Lekker in beweging komen en het angstige gevoel de ruimte geven die het nodig heeft. Het angstige gevoel gaat misschien niet weg en dat hoeft ook niet. Laat het er zijn, het is oké. Je hoeft je er niet tegen te verzetten.

Daarna is het goed om je even helemaal terug te trekken, om even de rust en stilte op te zoeken. Je kan bijvoorbeeld gaan mediteren, gewoon op bed gaan liggen of op je bank gaan zitten en voor je uit staren. Maar zorg ervoor dat het helemaal stil is.

Vervolgens leg je je handen op je onderbuik, wijsvingers tegen elkaar en duimen tegen elkaar. Op die manier vorm je een hartje op je buik, richting je innerlijke weten.

Adem bewust en aandachtig naar je buik toe. Maak hierbij de uitademing iets langer dan de inademing. Zo komt je lichaam langzaam tot rust en kan je even helemaal samen zijn met je innerlijke weten. Nu kan je vragen stellen. Zorg ervoor dat dit gesloten vragen zijn, dus vragen waarbij het antwoord alleen ‘ja’ of ‘nee’ kan zijn. Je kan ook even wat controle vragen stellen om uit te testen!

Dit is precies wat ik heb gedaan toen ik de keuze moest maken over de samenwerking. Ik stelde de vraag: ‘Is het goed voor mij om met deze persoon verder samen te werken?’ En ik kreeg het antwoord ‘Nee’. ‘Weet je het zeker?’ En ik kreeg het antwoord ‘Ja’.

Vervolgens heb ik een afspraak gemaakt om het gesprek aan te gaan. Vooraf aan het gesprek voelde ik de spanning nog wel in mijn lichaam, maar ik wist dat het oké was. Ik vertrouwde er volledig op dat dit de juiste keuze was. Ik heb de samenwerking gestopt. Het gesprek ging goed en ik voelde me na afloop helemaal opgelucht. Het was de juiste keuze.

In het begin is het misschien even wennen, om keuzes te maken op basis van je gevoel. Het is belangrijk om inzicht te krijgen in de signalen die je lichaam je geeft en hierop leren vertrouwen. Geef het de tijd, experimenteer en oefen ermee. Hierbij is het belangrijk om echt even momenten van rust en stilte in te plannen, zodat je kan intunen op je lichaam en gevoel.

U kunt deze blog delen op;

Share on facebook
Share on linkedin
Share on email

Last van piekeren? De Piekerspecialist begeleidt je naar rust in je hoofd en lijf

Meer weten over minder piekeren?

Bekijk hier mijn aanbod

Vragen? Neem gerust contact met me op.

Gerelateerde blogs

Op deze website worden cookies gebruikt om ervoor te zorgen dat de website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze website, ga je er van uit dat je ermee instemt. meer informatie

Deze site is standaard ingesteld op 'cookies toestaan", om je de beste mogelijke blader ervaring te geven. Als je deze site blijft gebruiken zonder je cookie instellingen te wijzigen, of als je klikt op "Accepteren" hieronder, dan geef je toestemming voor het gebruik van Cookies.

Sluiten